muggenzifterij
Natuurlijk heb ik ook eens de resultaten van het schoolrapport bekeken van mijn vroegere middelbare school.
Nu draag ik deze school eerlijk gezegd niet echt een warm hart toe, maar te horen krijgen dat dit een punt is waar je moet aan werken vind ik toch overdreven :
“het gebruik van de juiste onderwijsterminologie (de school spreekt van ASO, TSO en BSO in de eerste graad, van ‘afdelingen’ i.p.v. ‘onderwijsvormen’, van ‘examens’ i.p.v. ‘proefwerken’ e.a.).”
Hoeveel mensen kennen het verschil tussen examens en proefwerken ? En denkt niet iedere ouder (en leerling ! – of het nu jammer is of niet maakt weinig uit) in ASO-, TSO- en BSO-termen ? De gedachte dat iedereen na het eerste jaar middelbaar eender welke richting (eu, is dat de juiste term ?) kan uitgaan, is al evenzo verkeerd. Wie in het tweede jaar Latijn kiest kan maar best Latijn in het eerste jaar gevolgd hebben, of niet ?
Dat er maar doorgelicht wordt, daar ben ik helemaal voor. Als het tenminste eerlijk gebeurt. Dat er maar gepubliceerd wordt : als het tenminste relevante informatie is. Hekel punt is juist dat de meest – voor leerlingen en ouders – relevante informatie, dikwijls moeilijk in papieren en verslagen te vinden is…
van Dale :
proefwerk : werk dat men iem. opgeeft om daaruit zijn bekwaamheid te beoordelen
examen : onderzoek naar de kennis of kundigheden van iem. die naar een graad of een betrekking dingt of tot een school of een hogere klas toegelaten wenst te worden, door ondervraging, hetzij mondeling of schriftelijk, of beide.
Geen examens in het middelbaar ? Of in de eerste graad ? Ik snap er niets van.
Hm, ik weet niet eens waar ASO, TSO en BSO voor staan (kan wel iets verzinnen hoor), maar dat zal wel liggen aan het feit dat ik Nederlands ben en niet bekend ben met Vlaamse termen. Hoop ik. 😉
Die zin uit dat rapport kwam mij bekend voor. En toen keek ik even naar de link… verdorie, ben jij in Waregem naar school geweest???