Bezoek aan luchtverkeersleidingstoren Belgocontrol
Is de Openbedrijvendag meegevallen ? Hier zeker wel, ik mocht een bezoek brengen aan de luchtverkeersleidingstoren oftewel Belgocontrol in Zaventem in het kader van een sneakpreview. Toch wil ik volgend jaar sowieso terug, want wie écht op de Openbedrijvendag zelf gaat, heeft het grote voordeel dat dit overdag gebeurt. Wij zagen een luchthaven die met schitterende avondzon wegzonk in het donker. Op 1 oktober 2017 wil ik er dus wéér bij zijn. Op klaarlichte dag dus !
De droom van velen : werken als air traffic controler
Naar verluidt de droom van velen : werken op Belgocontrol. Je hebt er niet eens een specifieke opleiding voor nodig. In tegendeel : hoe minder ‘bagage’, hoe beter werd ons daar gezegd. Voor dummies dus ? Ik vrees van niet. Een paar honderd vliegtuigen veilig in de lucht houden of naar hun bestemming loodsen vraagt enige stressbestendigheid. Je moet overzicht kunnen houden en snel beslissen. Je moet in team kunnen werken. Samengevat : je moet gewoon uit het juiste hout gesneden zijn, al kan iedereen zijn kans wagen ! Waarom niet ? Inschrijvingen voor het aanwervingsexamen zijn terug open vanaf 5 december.
Of zomaar een kijkje
Ik zal eerlijk zijn : dit zou totaal mijn ding niet zijn. Maar dat neemt niet weg dat ik het bezoek meer dan de moeite waard vond. Na de rondleiding vind je het een wonder dat alles zo gesmeerd loopt, want laten we wel wezen : het is nog altijd mensenwerken, al worden ze ondersteund door tal van software.
Nieuwsgierig geworden ? Zie hier een kort filmpje (1 minuut) van mijn bezoek.
5 weetjes over Belgocontrol
- In de simulatieruimte (projectie op 360° van wat je normaal uit de verkeersleidingstoren kan zien) kan ook een andere luchthaven worden geprojecteerd. In principe kunnen dus ook mensen voor andere luchthavens worden opgeleid.
- Een deel van de opleiding is gelijklopend met die van piloot, het is maar dat je weet waar je mee bezig bent !
- Je kan online het luchtverkeer in België volgen. Er zit om veiligheidsredenen echter een vertraging van 1 uur op. Vraag je je af wat en wie er zoal boven je hoofd vliegt, dan moet je hier zijn.
- Vliegtuigen worden geleid via toren naar toren, ook al landen ze niet in Zaventem.
- Omdat niemand een straaljager vanuit zijn cockpit wil zien, wordt het militair luchtruim bij oefeningen afgesloten. Belgocontrol leidt alle vliegtuigen netjes om.
[perfectpullquote align=”full” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””] Zien we elkaar volgend jaar ? [/perfectpullquote]
Fotocredit eerste afbeelding : Alexis Bracke