Recensie: in mijn voetsporen, Sarah Meuleman

In mijn voetsporen

Twintig jaar geleden liep Sarah Meuleman als twintiger de beroemde Coast to Coast route van de Ierse Zee naar de Noordzee. Tijdens deze tocht hield ze een dagboek bij waarin ze haar ervaringen en gedachten vastlegde. Twee decennia later besluit ze deze route opnieuw te bewandelen, maar deze keer met een andere kijk op het leven. Als moeder en met een bloeiende carrière, maakt ze de tocht nu samen met haar geliefde. “In mijn voetsporen” is niet alleen een verslag van deze fysieke reis, maar ook een zoektocht naar de persoon die ze is geworden. Dit boek is een aanrader voor liefhebbers van wandelen, natuur en introspectie.

"In mijn voetsporen", het verslag van de Coast to Coast walk

Het verhaal van de Coast to Coast walk

Wanneer Sarah samen met haar vriend aan deze uitdagende tocht begint, heeft ze een idee van wat ze kan verwachten. Maar is dat wel zo? Hoewel de route dezelfde is, zijn haar lichaam en geest veranderd. Wat betekent het om opnieuw deze kilometers te overbruggen? Hoe gaat ze om met fysieke vermoeidheid, verveling en de stilte die haar soms confronteert? “In mijn voetsporen” onderzoekt of iedereen zichzelf tegenkomt na zo’n intensieve reis.

Stap voor stap vooruit

“Ik heb me voorgenomen om de route precies zo aan te pakken als mijn boeken: ook die schrijf ik woord voor woord,” zegt Meuleman. Toen ze aan haar eerste roman begon, staarde ze urenlang naar een knipperende cursor op een lege laptoppagina. Het citaat van Agatha Christie schoot haar toen te binnen: ‘Writing is like driving at night in the fog. You can only see as far as your headlights, but you can make the whole trip that way’. Deze aanpak reflecteert de structuur van het boek: elk hoofdstuk is een dagtocht, waarin soms diepe gedachten de overhand hebben, op andere momenten staat juist de stilte en het voortdurend vooruitgaan centraal.

Een evenwichtig en diepgaand boek

“In mijn voetsporen” is een prachtig en gebalanceerd boek dat veel meer biedt dan alleen een verslag van een wandeltocht. Tijdens de reis komt Meuleman in contact met gevoelens van verdriet, vragen over het leven, en de zoektocht naar betekenis. Ze laat deze kwetsbaarheid toe, waarbij de ene dag rauwe emoties naar boven komen en de andere dag het verdriet stilletjes op de achtergrond aanwezig blijft. De fysieke en mentale inspanning van de tocht weerspiegelt de innerlijke processen die ze doormaakt.

Dit boek is echter geen psychologische roman; het is een oprechte weergave van de tocht zoals Meuleman die heeft ervaren. Haar gedachten, emoties, verwondering voor de natuur en de reflecties op haar jongere zelf vormen een boeiende mix, waarbij ze altijd verder blijft stappen – voet voor voet.

Voor wie is dit boek geschikt?

In mijn voetsporen” is een must-read voor iedereen die droomt van een meerdaagse wandeltocht. Zelfs als je nooit zelf op pad gaat, biedt dit boek een mooi inkijkje in hoe zo’n lange trektocht verloopt. Als je genoten hebt van het boek of de film “Wild” van Cheryl Strayed, zul je veel herkenningspunten vinden in Meulemans verhaal. Hoewel de opzet vergelijkbaar is, hebben beide boeken hun eigen unieke verhaal.

Voor de liefhebbers van Ierland en het ruige landschap biedt dit boek eveneens veel voldoening. Meuleman brengt de natuur tot leven, evenals de karakters van de huizen waar ze verblijft en de café’s die ze bezoekt. Maar bovenal is “In mijn voetsporen” een boek waarmee je op reis gaat, zonder dat je je huis hoeft te verlaten.

Sarah Meuleman, In mijn voetsporen

omslag 'In mijn voetsporen'

Boekdetails