Onderwijspraat : waarom Smartschool geen goed idee is
Een tijdje geleden kwam Smartschool, het digitaal leerplatform, weer eens in het nieuws. Het gebruik ervan zou alle betrokkenen alleen maar meer stress bezorgen.
Ik vrees dat ik als jarenlange gebruiker – aan de kant van de school dus – alleen maar kan bevestigen. Het is mij trouwens een wonder dat er niet veel meer tegenstand komt.
De tiranie van de onmiddellijke transparantie
Leraren voeren hun punten in via een puntenboek. Het moment dat dit gebeurt (de meeste leraren doen dit als de toets verbeterd is), ‘verschijnt’ het punt bij de ouder. Die heeft op dat moment die toets nog niet eens gezien, maar wordt onmiddellijk met een cijfer – zonder uitleg – geconfronteerd. De tijd van toetsen verbergen of het geschikte moment vinden om de toets aan je ouders te tonen (liefst met gesprek) is wég. Sommige leerlingen krijgen al een SMS-je ter plekke. De druk is niet min.
aandelenkoers
Stress bij de leerlingen, maar ook wel bij de ouders. Het lijkt wel een aandelenkoers die ze volgen. “Ping” : nieuw resultaat voor wiskunde ; “Ping” nieuw resultaat voor biologie. En zo gaat dat de hele dag door, via mail of via GSM. Smartschool vertaalt ook alles onmiddellijk in grafiekjes : zie daar eens de stijgende lijn voor aardrijkskunde ! O wat een afgang bij natuurwetenschappen !
Paniek ?
Sommige ouders kruipen onmiddellijk in de pen : hoe kan dat dat mijn zoon/dochter zo’n resultaat heeft ? De toets is dikwijls nog altijd niet gezien. Ik krijg op alle mogelijke momenten van de dag berichten van ouders. De meeste echt wel vriendelijk, maar het lijkt soms alsof ik bovenop de 230 leerlingen ook nog eens uitleg moet geven aan al hun ouders, buiten schooluren en buiten oudercontact.
Ouders zitten steeds dichter op de huid van hun zoon/dochter. Vol goede bedoelingen, zeker wel, maar soms ook getuigend van veel paniek en weinig vertrouwen.
Een onvoldoende als de rest oké is, een drama is dat toch ook niet ? We zijn nog lang niet aan het hoger onderwijs toe met ‘buizen’ en ’tweede zit’.
Controle, controle, controle
Smartschool is best één grote Big Brother. Als ouder kan je exact zien welk vak je zoon/dochter op dit eigenste moment heeft en wie dat vak geeft. Je ziet welke taken op het eigenste moment gegegven worden en welke toetsen er zijn (gepland).
Aangezien er van alles en nog moet worden ingevuld én alles een timestamp heeft kan natuurlijk ook de directeur alles op de voet volgen. Hij/zij kan op ieder moment nagaan wat er exact gaande is in een klas en hoever leraar x of y al gevorderd is in het handboek. Leraren zijn echt niet beter af dan leerlingen.
Waarom dan toch ?
Ik vrees dat het allemaal te maken heeft met de juridisering die ook het onderwijs niet vreemd is. Alles moet op papier, dus nu digitaal. Alles moet zichtbaar. Alles moet reageerbaar zijn. je moet, bij wijze van spreken, later niet gaan klagen dat je het niet gezien hebt (ook al verzuip je ondertussen in de zee van informatie). Dat geldt echt voor alle partijen.
Smartschool is big business
En natuurlijk, Smartschool is big business. Het kost scholen behoorlijk wat geld.
Uiteindelijk is vooral de leerling de dupe
Toch denk ik dat in the long run vooral de leerling de dupe is. Hij is een groot stuk privacy kwijt (ouders zijn beter en sneller op de hoogte) en het maakt die leerling steeds afhankelijker. Je eigen agenda/tijd beheren is er niet bij. Smartschool zegt netjes wat je moet doen en hoeveel dagen je nog hebt (en je ouderw eten het !).
Stak je vroeger een briefje in je handboek omdat je een vraag had die je de volgende les wou stellen, nu gaat dat via een simpel bericht. Snel gedaan en snel vergeten ook.
Wat mij betreft mag de papieren agenda echt wel opnieuw.
Iemand ervaring met Smartschool ?
Over smartschool lees ik enkel negatieve reacties van leerkrachten en leerlingen.
Onze kinderen zitten in een basisschool waar sinds dit schooljaar smartschool werd ingevoerd.
In een basisschool is smartschool voor de leerlingen niet zo een probleem. Ze hebben er (nog) niets mee te maken.
Maar voor ons ouders wel.
Deze school beslist bijvoorbeeld de communicatie volledig via smartschool te laten verlopen.
Handig ? Nee.
Als ouder kan je gaan inloggen om de berichten te gaan zoeken, of om er eentje te schrijven. Berichten die je vroeger direct kon zien op papier of e-mail, kan je nu gaan zoeken na eerst in te loggen.
Ik begrijp niet waarom er zo weinig protest van de ouders komt. Dit soort communicatie wordt de ouders gewoon door de strot geduwd zonder overleg.
Je kan (en nee, ik maak geen reclame, want ik heb het absoluut niet op Smartschool !) je account verbinden met je emailadres. Elke communicatie wordt zo automatisch doorgestuurd naar je emailadres. Je hoeft dat niet meer in te loggen. Anderzijds moet je, wil je reageren of houdt de mail een vraag in, toch via Smartschool om te reageren. Dat kan niet via diezelfde email.
Mocht de mogelijkheid er bij jou niet zijn, moet je dat eens aankaarten op school, de beheerder kan bepaalde opties aan/uit zetten.
In principe is er inspraak (ook door ouders) mogelijk op elke school. Of je tegen het gebruik van Smartschool echt kan winnen, ik heb geen idee.
Ik ben blij dat iemand er vragen over stelt. Smartschool groeit zienderogen en verovert bijna elke school. Een kritisch oog en stem is echt wel nodig.
Ok, dat moet ik dan eens ooit gaan uitzoeken. Want wat wij kregen was telkens een melding dat er een bericht was waardoor we konden gaan inloggen om dat bericht te gaan lezen. Het zou al heel handig zijn mochten de berichten (de inhoud) meteen in de mailbox belanden.
We hebben uitgezocht of via smartschool berichten rechtstreeks in de mailbox kunnen.
En dat is inderdaad mogelijk: https://www.smartschool.be/tag/e-mail/
Alleen, de freinetschool de kring,waar onze kinderen gaan werkt niet mee. Op de vraag dit mogelijk te maken, geen reactie.
En ik denk dat dit niet alleen bij deze school zo is.
Uiteindelijk is het resultaat dat we smartschool gewoon overboord gooien en ’s avonds vragen aan de kinderen hoe hun dag was, en daar stopt de ouderparticipatie 🙂
O dit doet mijn hart zo’n deugd. Gewoon aan je kinderen vragen hoe de dag is ! GEWELDIG ! Allerbeste communicatie !
Hip hip hoera !
De smartphone app vraagt toestemming om een aantal zaken zoals mijn fotomateriaal te bezoeken. ERNSTIGE SCHENDING VAN PRIVACY
Geen toestemming geven. Dat zou ik doen. Wellicht is het een schooleigen vraag.